Powiat Olsztyn: Obrady Powiatowej Rady Rynku Pracy

3 min czytania

Obrady Powiatowej Rady Rynku Pracy

Spadek bezrobocia i nowe formy aktywizacji zawodowej i społecznej osób bez pracy były głównymi tematami posiedzenia Powiatowej Rady Rynku Pracy. Spotkanie odbyło się 20 marca w olsztyńskim starostwie.

Środowe posiedzenie było ostatnim w kadencji 2015-2019. Obecny na spotkaniu starosta Andrzej Abako podziękował Radzie za dotychczasową pracę i podsumował sytuację na rynku zatrudnienia w powiecie olsztyńskim. -Mijające 4 lata były dobre zarówno dla powiatu, jak i 12 gmin na jego terenie. Przede wszystkim warto podkreślić, że bezrobocie zmniejszyło się. Miały w tym udział m.in. działania burmistrzów gmin, na terenie których rozwinęły swoją działalność firmy Zalando i Egger. W Olsztynku w planach jest zatrudnienie ponad 2 tys. osób, z kolei w Biskupcu ma być zatrudnionych 600 osób, a kolejne znajdą pracę u podwykonawców austriackiego przedsiębiorstwa. Kapitał lubi się przyciągać, to impuls sprawiający, że kolejni inwestorzy są zainteresowani zakładaniem firm na naszym terenie, a my mamy grunty, które możemy przeznaczyć na działalność gospodarczą. Dziękuję obecnej Radzie za cały trud wkładany w rozwój rynku zatrudnienia, tym bardziej, że Państwa praca ma charakter społeczny. Cieszę się, że mogliśmy czerpać z Państwa wiedzy i doświadczenia - mówił Andrzej Abako.

Z wyliczeń Urzędu Pracy Powiatu Olsztyńskiego wynika, że stopa bezrobocia na koniec 2018 roku wyniosła 10,8%. - To oznacza, że spadła w stosunku do roku poprzedniego o 2,6%. W całym województwie warmińsko-mazurskim spadek wyniósł 1,3%, a w Olsztynie 1,1%. Obecnie w powiecie zarejestrowanych osób bez pracy jest 4 222 i jest to najniższy wynik od 2000 roku. Największy spadek bezrobocia odnotowaliśmy w gminach Olsztynek (o 30%) i Gietrzwałd (26%) poinformowała Krystyna Dudzińska, dyrektor Urzędu Pracy Powiatu Olsztyńskiego.

Powiatowa Rada Rynku Pracy podczas posiedzenia przyjęła m.in. projekt programu Lepsze jutro 2″. To program specjalny realizowany od marca do grudnia bieżącego roku na terenie gmin Kolno, Jeziorany, Biskupiec, Dobre Miasto, Gietrzwałd, Barczewo, Olsztynek, Dywity, Świątki i Purda, czyli w gminach, które zadeklarowały chęć udziału. Działania adresujemy do osób z ustalonym III profilem pomocy, czyli bez kwalifikacji zawodowych, do 30 r.ż. lub powyżej 50 r.ż., osoby z niepełnosprawnościami, zamieszkujące obszary wiejskie. W uzasadnionych przypadkach w programie mogą też wziąć udział osoby z II profilem. Planowana liczba uczestników programu to 23 osoby, które otrzymają wsparcie doradcze i psychologiczne, zdobędą doświadczenie zawodowe, co będzie miało bezpośrednie przełożenie na aktywny powrót na rynek pracy. Pracodawcy dzięki współpracy z urzędem otrzymają wsparcie w zakresie dofinansowania zatrudnienia w formie robót publicznych. Przewidujemy także tzw. element specyficzny, którym jest premia dla pracodawcy, który zatrudni uczestnika programu po zakończeniu 3-miesięcznego okresu robót publicznych, mowa jest o 1 tys. zł za każdego pracownika. Będziemy też wspierać pracowników bonem w wysokości 100 zł na tzw. wyprawkę do pracy”. Warunkiem otrzymania bonu jest podjęcie pracy w ramach robót publicznych. Na realizację programu mamy 200 tys. zł - mówiła Katarzyna Pietkiewicz, zastępca dyrektora Urzędu Pracy Powiatu Olsztyńskiego.

Uczestnicy posiedzenia Powiatowej Rady Rynku Pracy mogli też zapoznać się z przygotowanym przez UPPO barometrem zawodów” wskazującym zapotrzebowanie na pracowników o konkretnych kwalifikacjach. Wynika z niego, że wśród deficytowych zawodów znajdują się m.in. betoniarz i zbrojarz, blacharz i lakiernik samochodowy, brukarz, cieśla, elektryk, inżynier budownictwa, kierowca autobusów, samochodów ciężarowych i ciągników, kucharz, krawiec, murarz, nauczyciel przedszkoli i szkół specjalnych, opiekunka osoby starszej, piekarz, pielęgniarka i położna, spawacz, sprzątaczka i pokojowa, ślusarz, tapicer i dostawca.

Starostwo Powiatowe w Olsztynie,

powiat-olsztynski.pl/

powiat-olsztynski.pl/obrady-powiatowej-rady-rynku-pracy

Autor: krystian