Intensywne starania starosty olsztyńskiego związane z doposażeniem zespołu ratownictwa medycznego w Dobrym Mieście przyniosły skutek i to dwukrotnie.
Wiosną Andrzej Abako najpierw pozyskał ambulans z partnerskiego powiatu Osnabrück. To pojazd używany, jednak jest w bardzo dobrym stanie, co potwierdziły badania techniczne przeprowadzone już w Polsce. Ambulans, który przyjechał do Olsztyna na początku czerwca został przerejestrowany, uzyskał wszelkie niezbędne do użytkowania pozwolenia i homologację. „Helga” jak pieszczotliwie nazywają ją jeżdżący nią ratownicy, jest obecnie może nie najnowszym pojazdem, ale solidnym – jak przystało na niemiecki samochód.
– Karetka od naszych przyjaciół z Niemiec została wyposażona i od kilku dni już służy pomocą w nagłych wypadkach ponad czterdziestu tysiącom mieszkańców zamieszkujących na obszarze prawie 750 km2, z licznie rozproszonymi wioskami oraz mniejszymi i większymi miejscowościami z gmin Dobre Miasto, Dywity, Jonkowo, Świątki i Lubomino – mówił A. Abako.
Jednak w związku z tym, że jest to ambulans transportowy, starosta nie ustawał w staraniach o kolejną karetkę, tym razem typowo ratunkową, bowiem Zespół Ratownictwa Medycznego w Dobrym Mieście dysponuje dwoma pojazdami tego typu i to mocno już wysłużonymi. Kilka dni temu okazało się, że skutecznie. Do dyrektora szpitala w Dobrym Mieście trafiło pismo z ministerstwa zdrowia informujące, że resort sfinansuje zakup nowego ambulansu. Tym samym Powiat Olsztyński zostanie jednym z beneficjentów środków z budżetu państwa przeznaczonych na ten cel.
– Jestem wdzięczny panu Arturowi Chojeckiemu, wojewodzie warmińsko-mazurskiemu, który lobbował na rzecz jednostek służby zdrowia nie tylko z naszego powiatu, bo z tego co wiem, pisma podobnej treści trafiły do kilku dyrektorów ZOZ-ów w województwie – dodaje starosta Abako. – Lada chwila podpiszemy stosowną umowę z wojewodą i mam nadzieję, że do końca roku zakup zostanie dokonany i ratownicy będą mogli dojechać do chorych szybciej i lepszym sprzętem.
Ministerstwo zdrowia zadeklarowało przeznaczenie kwoty do 400 tys. zł na jeden pojazd ratunkowy. – Potrzebę modernizacji naszego mocno już wyeksploatowanego taboru do transportu sanitarnego zgłaszaliśmy już od kilku lat. Dlatego cieszę się, że w tym roku w końcu będziemy mogli zapewnić mieszkańcom pomoc na poziomie jakiego wspólnie oczekujemy – dodaje Mariusz Szubert, dyrektor Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Dobrym Mieście.