Urząd Miasta Olsztyna dołącza do projektu "(Nie)widzialni. Podnoszenie jakości życia osób z niewidoczną niepełnosprawnością". Przedsięwzięcie jest realizowane przez Fundację StwardnienieRozsiane.info
W Polsce mieszka nawet 7 mln osób z niepełnosprawnościami. Duża część z nich to osoby doświadczające niepełnosprawności, których na pierwszy rzut oka nie widać. Zbyt często spotykają się one z niezrozumieniem otoczenia, gdy proszą o pomoc lub z niej korzystają.
Dołączenie do tego projektu daje szansę na zmianę tego stanu. To możliwość nie tylko budowy świadomości społecznej, ale też ułatwienia codziennego funkcjonowania osobom, które doświadczają niewidocznej niepełnosprawności i w danym momencie potrzebują naszego wsparcia.
Niewidoczna niepełnosprawność nie wiąże się z używaniem wózka czy białej laski. Może być spowodowana chorobą (np. stwardnienie rozsiane, cukrzyca), zaburzeniami neurorozwojowymi (np. autyzm), przebiegiem leczenia (np. leczenie onkologiczne), wypadkami (np. proteza nogi, niewidoczna pod ubraniem). Jest trudna do dostrzeżenia, ale często wpływa znacząco na życie osób, które jej doświadczają. Niejednokrotnie spotykają się z niezrozumieniem czy przykrymi reakcjami otoczenia. Pora to zmienić.
Celem projektu jest budowa świadomości społecznej na temat niewidocznej niepełnosprawności oraz wsparcie osób, które jej doświadczają. Mimo trudności, które niejednokrotnie są wywoływane przez stan zdrowia, starają się one żyć aktywnie, pracować, realizować codzienne obowiązki zawodowe i prywatne. Nie zawsze jednak są w stanie to robić bez wysiłku, bo bywają dni, gdy czują się gorzej.
Kampania "(Nie)widzialni" wychodzi naprzeciw tym problemom. Jej głównym elementem - poza podejmowanymi przez fundację działań informacyjnych, szkoleń, webinarów – są specjalne "symbole" projektu. Dzięki ich użyciu, osoby z niewidocznymi niepełnosprawnościami będą mogły zasygnalizować, że potrzebują dodatkowego wsparcia, np. przepuszczenia w kolejce czy też poświęcenia im więcej czasu przez pracownika danej instytucji.
"(Nie)widzialni" wystartowali z ogólnopolską kampanią informacyjną 27 lutego 2023 r. W projekcie bierze udział już kilkudziesięciu partnerów z całej Polski, wśród których są np. urzędy, instrukcje kulturalne, firmy - od dużych korporacji do mniejszych przedsiębiorstw, centra handlowe, a także palcówki edukacyjne.
Więcej informacji o kampanii jest
na stronie internetowej kampanii
.[
film promujący kampanię
]Powróć do archiwum