Żółty wariant obwodnicy Olsztyna zatwierdzony. Co dalej z budową?

2 min czytania
Żółty wariant obwodnicy Olsztyna zatwierdzony. Co dalej z budową?


Olsztyn stawia na żółty wariant obwodnicy! Decyzja, która może odmienić ruch w mieście i okolicach, zapadła po szerokich konsultacjach i analizach. Co to oznacza dla mieszkańców i kiedy możemy spodziewać się pierwszych efektów?

  • Żółty wariant obwodnicy Olsztyna zyskuje poparcie władz i mieszkańców
  • Prace nad obwodnicą Olsztyna nabierają tempa – co dalej?
  • Program budowy 100 obwodnic wspiera rozwój Warmii i Mazur

Żółty wariant obwodnicy Olsztyna zyskuje poparcie władz i mieszkańców

Wybór trasy nowej obwodnicy Olsztyna właśnie nabiera realnych kształtów. Spośród kilku propozycji zdecydowanie wyróżnił się tzw. żółty wariant (O2), który został uznany za najbardziej korzystny przez Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych oraz projektantów drogi. To rozwiązanie spotkało się z aprobatą zarówno prezydenta Olsztyna, jak i włodarzy gmin Jonkowo oraz Gietrzwałd.

Co ciekawe, nawet gmina Dywity, która początkowo opowiadała się za innym przebiegiem trasy, zaczęła dostrzegać zalety żółtego wariantu po uwzględnieniu ich postulatów dotyczących m.in. przesunięcia ronda w Brąswałdzie oraz odsunięcia drogi od zabudowań w Redykajnach. Dzięki temu udało się wypracować kompromis, który ma szansę zadowolić większość zainteresowanych stron.

Prace nad obwodnicą Olsztyna nabierają tempa – co dalej?

Decyzja o wyborze wariantu została już zatwierdzona przez centralne organy w Warszawie, a obecnie trwają formalności związane z podpisaniem protokołu potwierdzającego ten wybór. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej, którą wyda wójt gminy Jonkowo – na jej terenie przebiega najdłuższy fragment planowanej drogi.

Wniosek o wydanie tej decyzji planowany jest do złożenia w drugiej połowie 2025 roku. Po jej otrzymaniu rozpoczną się prace nad koncepcją programową, obejmującą szczegółowe rozwiązania techniczne oraz badania geologiczne. Ten etap potrwa od czwartego kwartału 2025 roku do trzeciego kwartału 2027 roku.

Następnie, między końcem 2027 a początkiem 2028 roku, zostanie przeprowadzony przetarg na wykonawcę robót w systemie „Projektuj i buduj”. To oznacza, że pierwsze prace budowlane mogą ruszyć już niedługo po zakończeniu tych procedur.

Program budowy 100 obwodnic wspiera rozwój Warmii i Mazur

Budowa obwodnicy Olsztyna to jedna z pięciu inwestycji realizowanych w województwie warmińsko-mazurskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Projekt ten ma na celu poprawę komfortu życia mieszkańców poprzez odciążenie centrów miast od natężonego ruchu tranzytowego oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Dla Olsztyna oznacza to nie tylko lepszą komunikację i szybsze połączenia z okolicznymi miejscowościami, ale także szansę na rozwój gospodarczy dzięki sprawniejszej infrastrukturze transportowej.

Na podstawie: UM Olsztyn

Autor: krystian