Telebim, na którym wyświetlono wyniki rankingu

Nasze miasto skutecznie pozyskuje pieniądze na inwestycje transportowe. Wśród miast wojewódzkich stolica Warmii i Mazur była bezkonkurencyjna.

Specjalny ranking podsumowujący lata 2014-18 przygotowało Pismo Samorządu Terytorialnego "Wspólnota". Jego wyniki zostały przedstawione podczas odbywającego się w Katowicach XVII Samorządowego Forum Kapitału i Finansów.

Autorami zestawienia są naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego. Przyjrzeli się dotacjom z pieniędzy europejskich przeznaczonych na zadania transportowe, z jakich korzystały samorządy w Polsce od 2014 roku, czyli od momentu rozpoczęcia trwającej unijnej perspektywy.

- Uzasadnieniem tego wyboru jest fakt, że ten dział obejmuje największą część funduszy unijnych, jakie pozyskują polskie samorządy - tłumaczy kierownikiem Katedry Rozwoju i Polityki Lokalnej na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych UW prof. Paweł Swianiewicz. - Po zapaści w roku 2016 i stosunkowo powolnej odbudowie wielkości wykorzystywanych funduszy w 2017, rok 2018 przyniósł historyczny rekord. Pierwszy raz wielkość funduszy wydatkowanych w jednym roku przekroczyła 16 miliardów złotych. Chciałoby się powiedzieć: nareszcie. Bo skoro w budżecie siedmioletnim dla samorządów zapisano rekordowej wielkości fundusze, to najwyższa pora zacząć je wydawać, jeśli chcemy je sensownie wykorzystać, zanim będzie za późno.

W badanym przez naukowców okresie Olsztyn zdobył w przeliczeniu na mieszkańca 3293,41 zł dotacji z budżetu UE. Drugi w zestawieniu był Rzeszów (2671,73 PLN), a trzeci - Lublin (2224,18 PLN). Stolica Warmii i Mazur pozyskała niemal dwukrotnie więcej pieniędzy, niż czwarty w zestawieniu Białystok (1838,33 PLN) i prawie trzy razy więcej, niż kolejny Gdańsk (1243,68 PLN).

- Bez środków unijnych niczego byśmy nie zrobili - przyznaje prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - To one były motorem wszelkich działań i dziękujemy wszystkim, którzy sprawili, że były dla nas dostępne. Korzystaliśmy z każdej możliwości i ze wszystkich programów, czy były to środki regionalne, czy też na przykład z programu Polska Wschodnia. Sięgamy również po fundusze w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych. Nie ukrywam, że wkład sporo nas kosztuje, ale nie mamy wyjścia. Rozwój wymaga poświęceń.

Wśród najważniejszych inwestycji ostatnich lat związanych z transportem są m.in. projekt tramwajowy, budowa buspasów w ciągu al. Warszawskiej, Niepodległości, Pstrowskiego, budowa ul. Obiegowej, modernizacja ul. Bałtyckiej i Sikorskiego oraz śródmiejskich tras.

[galeria zdjęć] [ranking pisma "Wspólnota"]

<- Wstecz do: Archiwum