Komisja Europejska otworzyła furtkę dla rozbudowy portu w Elblągu - szansa na 38 mln euro

W Elblągu zapadła decyzja, która może zmienić oblicze portu i ożywić część Zalewu Wiślanego. Komisja Europejska zgodziła się na możliwość finansowania inwestycji portowych z programu regionalnego, co daje dostęp do około 38 mln euro. W tle są negocjacje, polityczne wsparcie i plany powiększenia terminali oraz poprawy dostępu kolejowego.
- Decyzja KE o finansowaniu portu w Elblągu i jak do niej doszło
- Co może zmienić się w porcie i dla mieszkańców regionu
Decyzja KE o finansowaniu portu w Elblągu i jak do niej doszło
Komisja Europejska zgodziła się, by środki z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027 mogły być przeznaczone na rozwój portu w Elblągu. Początkowo KE miała wątpliwości związane z wpływem inwestycji na środowisko, opłacalnością projektów oraz z kontekstem budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Po śródokresowym przeglądzie programu analizy wykazały, że planowane prace nie zagrażają środowisku i są ważne dla rozwoju regionu, dlatego zatwierdzono finansowanie w ramach Priorytetu 4 - Mobilność regionalna.
“Czekaliśmy na tę decyzję, to wielki sukces nie tylko dla miasta, ale całego regionu” - powiedział podczas konferencji prasowej Marcin Kuchciński, marszałek województwa.
W negocjacjach wsparcie w Brukseli zapewnił eurodeputowany Jacek Protas, a dokumenty rządowe Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej podkreśliły strategiczne znaczenie portu w kontekście bezpieczeństwa i nowej geopolityki.
“Po to zostałem europosłem, żeby reprezentować interesy naszego regionu” - mówił Jacek Protas, przypominając związki inwestycji z przekopem przez Mierzeję Wiślaną.
Co może zmienić się w porcie i dla mieszkańców regionu
Plany obejmują powiększenie istniejącego terminala składowo-przeładunkowego, budowę drugiego terminala z dostępem do bocznicy kolejowej przy ul. Żytniej oraz rozbudowę dróg dojazdowych. To nie tylko prace przy nabrzeżu - to też inwestycje logistyczne, które mają umożliwić wpływanie większych jednostek i sprawną obsługę ładunków.
“To największy bodziec rozwojowy dla Elbląga od 50 lat” - stwierdził Michał Missan, prezydent Elbląga, podkreślając wagę środków i konieczność dobrego przygotowania projektów.
Udostępnienie około 38 mln euro to możliwość, a nie gwarancja wypłaty - ostateczne finansowanie będzie zależeć od dalszego przygotowania dokumentacji i projektów. W praktyce oznacza to okres intensywnych prac planistycznych, analiz środowiskowych i współpracy między samorządem województwa a władzami miasta.
Perspektywa mieszkańca - inwestycje w porcie mogą przełożyć się na nowe miejsca pracy, lepsze połączenia transportowe i większy ruch gospodarczy wokół Zalewu Wiślanego. Jednocześnie realizacja projektów będzie wymagać transparentnego procesu przygotowawczego, by minimalizować rygory środowiskowe i zapewnić korzyści lokalnej gospodarce. Dla Elbląga to szansa na przyciągnięcie inwestorów i wzmocnienie pozycji w sieci portów regionalnych.
na podstawie: Urząd Marszałkowski Olsztyn.
Autor: krystian

