Prezydent Olsztyna podpisał umowę na rozbudowę systemu Inteligentnego Systemu Transportowego. Nowe urządzenia pojawią się w Olsztynie w ciągu nieco ponad roku.

Na zadanie składa się kilka istotnych obszarów. To przede wszystkim przedsięwzięcia związane z obsługą pasażerów, nadzorem nad kursowaniem tramwajów oraz ruchem drogowym.

- Postrzeganie ITS-u tylko przez pryzmat sygnalizacji świetlnej to błąd - mówił podczas czwartkowej (24 maja) konferencji prasowej prezes wykonawcy zadania, Sprint SA, Marek Kamiński. - To kilkanaście różnych systemów, moc techniki. Jesteśmy w Polsce liderem w realizacji takich systemów, dlatego wybór naszej firmy to dobry krok władz miasta.

Z punktu widzenia osób korzystających z komunikacji publicznej rozbudowany zostanie system informacji pasażerskiej. Oznacza to ustawienie dodatkowych 25 tablic (teraz jest ich 77), na których wyświetlany jest czas przyjazdu autobusów i tramwajów, 27 kamer zwiększających bezpieczeństwo pasażerów oraz zwiększenie - o 11 sztuk - biletomatów stacjonarnych. W dwóch z nich będzie można kupować także bilety kolejowe (zostaną zlokalizowane przy planowanych przystankach Dajtki oraz Centrum). Teraz na terenie Olsztyna ustawionych jest 37 takich urządzeń. Pojawi się też moduł automatycznego zliczania pasażerów, sprzęt do obsługi kart miejskiej oraz kolejne 50 tys. takich kart.

- Nie mam wątpliwości, że to bardzo przydatny system - mówił prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - Stawiamy na komunikację miejską, stąd kolejne ułatwienia dla korzystających z transportu zbiorowego. System inteligentnego sterowania ruchem ITS został wdrożony wraz z budową pierwszej pierwszej nitki tramwajowej. Rozbudowa sieci wiąże się z koniecznością systematycznego rozwijania tych wszystkich funkcjonalności, z których już korzystają olsztynianie.

Swą funkcjonalność zwiększy centrala nadzoru ruchu przy ul. Kołobrzeskiej. Zobrazowany zostanie ruch tramwajów na trasie, krańcówkach, węzłach rozjazdowych i mijankach. To wizualizacja całej trasy, niezbędna, by na bieżąco podglądać torowiska i monitorować co się na nich dzieje, oraz interweniować jeśli zajdzie taka potrzeba.

Dodatkowo do modułu Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem (SCATS) zostanie włączone kolejne skrzyżowanie - Lubelska/Składowa. Teraz jest w nim 87 olsztyńskich skrzyżowań.

Czas realizacji inwestycji to 13 miesięcy. Wartość zadania - niemal 11 mln złotych, z czego ok. 80 proc. to dofinansowanie unijne.

[

prezentacja - rozbudowa systemu ITS

, ppt, 1,83MB]

<- Wstecz do: Archiwum