Pomysł na biznes - franczyza

Franczyza to rozwiązanie dedykowane osobom, które chcą prowadzić swój własny biznes jednak nie mają pomysłu na oryginalną działalność. Korzystanie z gotowego rozwiązania jakim jest biznes franczyzowy w ostatnich latach stało dość popularne.

Franczyza - czym dokładnie jest?

Franczyza to nic innego jak system sprzedaży towarów lub usług oparty na ścisłej prawnej i finansowej współpracy franczyzobiorcy z franczyzodawcą. Prowadzenie biznesu oparte na franczyzowej licencji zobowiązuje do przestrzegania zasad narzuconych odgórnie przez franczyzodawcę. Dzieje się to na mocy umowy franczyzy spisanej przez obie strony. Przy podjęciu współpracy osoba otwierająca biznes franczyzowy otrzymuje od licencjodawcy:

  • jego nazwę
  • jego znak towarowy
  • jego "know how"
  • instrukcje dotyczące prowadzenia działalności
  • pomoc handlową i techniczną

Rodzaje franczyzy

  • Dystrybucyjna

Na mocy franczyzy dystrybucyjnej licencjodawca udostępnia franczyzobiorcy konkretne zasady dotyczące towarów o ich sprzedaży według, których będzie działał dany punkt. Dystrybucyjna franczyza najczęściej dotyczy sklepów spożywczych, przemysłowych, odzieżowych, obuwniczych, kosmetycznych, punktów z biżuterią lub upominkami oraz stacji paliw.

  • Usługowa

W tej kategorii najczęściej spotkać można punkty gastronomicznej, hotele oraz firmy działające w branży turystycznej oraz bankowej.

Franczyzowe "Know How"

Przedsiębiorstwa decydujący się na powierzenie swojej licencji innym osobom stara się przekazać im całokształt swojej fachowej wiedzy. Dotyczy ona zarówno dystrybucji samego produktu jak i koncepcji całej działalności. W zależności od rodzaju działalności może dotyczyć ona wystroju lokalu czy też konkretnego sposobu sprzedaży bądź kontaktu z klientem.

Wady i zalety franczyzy

  • Wady

Pierwszą z wad franczyzy jest oczywiście pełna kontrola działalności co uniemożliwia przedsiębiorcy na podejmowanie żadnych decyzji bez wcześniejszych konsultacji z franczyzodawcą. Sytuacja ta nie pozwala również przedsiębiorcy na kształtowanie wizerunku własnej marki. Niektóre z pomysłów licencjodawcy mogą okazać się nietrafione bądź szkodliwe dla całej marki co bezpośrednio odczuje również franczyzobiorca. Przedsiębiorstwo udzielające licencji franczyzowej ma również prawo do nieprzedłużenia umowy przez co osoba prowadząca taki biznes musi zaczynać wszystko od nowa.

  • Zalety

Wśród zalet franczyzy na pewno trzeba wymienić możliwość korzystania z wiedzy jak i sprawdzonego na przestrzeni lat systemu biznesowego, dzięki któremu dana firma osiągnęła rozpoznawalność. Dodatkowo franczyzodawca wspiera również swoje punkty doradzając przy wyborze lokalu, otwieraniu następnego punktu a dodatkowo organizuje on szkolenia zarówno dla franczyzobiorcy jak i pracowników sieci. Działanie na zasady franczyzy obniża również stopień ryzyka niepowodzenia biznesu. Dodatkowo z barków franczyzobiorcy odchodzą również praktycznie całe koszty reklamy, którymi zajmuje się franczyzodawca. Właściciel sieci zapewnia również ciągłą dostawę produktów do każdego z punktów franczyzowych.