Wystawa rzeźb i form przestrzennych z kolekcji Waldemara Andzelma w BWA

2 min czytania
Wystawa rzeźb i form przestrzennych z kolekcji Waldemara Andzelma w BWA

Do galerii wkroczyła przestrzeń — nie minimalna dekoracja, lecz prace, które wyznaczają nowe sposoby myślenia o rzeźbie. W Olsztynie BWA pokaże przekrojową kolekcję jednego z kolekcjonerów związanych z Lublinem, gdzie w centrum uwagi znajdą się prace ukierunkowane na formę i przestrzeń. Podczas wernisażu padły też słowa przypominające, że to nie pierwsze spotkanie tej kolekcji z galerią.

  • Wystawa Pustka pełnia utopia w siedzibie BWA
  • W Olsztynie rzeźba staje się polem dialogu z widzem

Wystawa Pustka pełnia utopia w siedzibie BWA

W BWA Galeria Sztuki zaprezentowano wystawę zatytułowaną Pustka pełnia utopia. Kolekcja sztuki Waldemara Andzelma, poświęconą rzeźbie i pracom przestrzennym. Organizatorka przypomina, że wcześniejsza część zbiorów gościła w galerii już wcześniej — to kontynuacja współpracy między placówką a kolekcjonerem.

“Pierwsza część kolekcji zawitała do nas w 2012 roku”
— Justyna Banasiak, specjalistka ds. wystaw i promocji BWA

Wśród autorów pokazanych prac znajdują się zarówno postaci znane z krajowej sceny sztuki współczesnej, jak i twórcy eksperymentujący z przestrzenią. Wystawę tworzą m.in. prace takich artystów jak:

  • Zofia Artymowska
  • Janusz Bałdyga
  • Jan Berdyszak
  • Marcin Berdyszak
  • Jakub Ciężki
  • Stefan Gierowski
  • Jerzy Grabowski
  • Jerzy Kałucki
  • Koji Kamoji
  • Jarosław Kozakiewicz
  • Jan Tarasin
  • Ryszard Winiarski

Wernisaż odbył się w piątek o 18:00 w siedzibie galerii, a ekspozycję zaplanowano do obejrzenia do 1 października. Prace można oglądać w obu salach ekspozycyjnych galerii, co pozwala na swobodne przejście od malarskich odniesień do rzeźby i instalacji.

W Olsztynie rzeźba staje się polem dialogu z widzem

Kolekcja pochodząca od Waldemara Andzelma z Lublina ma w sobie elementy historii polskiej abstrakcji, którą poprzednio reprezentowały prace mistrzów takich jak Jan Berdyszak czy Stefan Gierowski. Tym razem kuratorzy postawili wyraźny akcent na obiekty zajmujące przestrzeń — nie zawsze monumentalne, często wymagające od widza innego punktu widzenia.

W praktyce oznacza to, że zwiedzający nie tylko ogląda, ale i „wchodzi” w relacje między formą, światłem i powietrzem galerii. To wystawa rozpisana na bryły i napięcia, gdzie materia i pustka rywalizują o uwagę. BWA w ten sposób kontynuuje swoją rolę miejsca, które zaprasza do rozmowy o formie i jej znaczeniach w sztuce współczesnej.

na podstawie: UM Olsztyn.

Autor: krystian