Transport niskopodwoziowy to specjalistyczna usługa logistyczna, której celem jest przewóz ładunków o ponadstandardowych rozmiarach i wadze. Wymaga ona użycia odpowiednich pojazdów, takich jak niskopodwoziowe naczepy czy samochody HDS, dzięki którym można w stabilny i bezpieczny sposób załadować i przewieźć duże i ciężkie obiekty. Tego typu transport jest niezbędny, gdy zostanie przekroczona którakolwiek z norm opisanych w przepisach prawa o ruchu drogowym. Przewozy ponadgabarytowe są wykorzystywane tam, gdzie standardowe sposoby transportu obiektów nie są możliwe.
Co sprawia, że przewozy ponadnormatywne wyróżniają się w branży TSL?
Przewozy ponadnormatywne należą do najtrudniejszych operacji logistycznych w branży przewozowej. Wyróżniają się na tle innych usług transportowych głównie ze względu na wyjątkowe wymagania techniczne i logistyczne.
Aby realizować transport ponadnormatywny w Olsztynie, niezbędne jest nie tylko zastosowanie specjalistycznych pojazdów, ale także uzyskanie odpowiednich zezwoleń oraz odpowiednie przygotowanie logistyczne przewozu.
W zależności od charakterystyki ładunku, transport może wymagać modyfikacji infrastruktury drogowej (np. demontażu oświetlenia, budowy tymczasowych dróg dojazdowych, etc.). Może też oznaczać spore utrudnienia w ruchu drogowym i to pomimo tego, że takie przewozy są organizowane zazwyczaj w godzinach nocnych, gdy natężenie ruchu samochodowego jest o wiele niższe niż w dzień.
Co istotne, transport tego typu często wiąże się z koniecznością ścisłej współpracy z urzędnikami i organami lokalnych władz, zarządcami dróg oraz służbami. Przewozy nienormatywne wymagają drobiazgowego planowania oraz dużej ostrożności i profesjonalizmu na każdym etapie realizacji zlecenia.
Kto potrzebuje przewozów nienormatywnych i jakie ładunki są za ich pomocą przewożone?
Transport gabarytowy jest niezbędny w wielu branżach, w tym w budownictwie, energetyce, przemyśle ciężkim oraz chemicznym. Zleceniodawcami usług transportowych tego typu są firmy zajmujące się wytwarzaniem energii, wysoko wyspecjalizowaną produkcją przemysłową, a także przedsiębiorstwa pracujące przy powstawaniu największych projektów inwestycyjnych (dobrym przykładem może tu być tzw. Wash Tower, postawiona w ramach orlenowskiej inwestycji Olefiny III).
Istnieje wiele ładunków, które mają ponadnormatywny charakter. W szczególny sposób można wyróżnić ładunki dłużycowe, do przewozu których potrzebne są pojazdy z przyczepami o ponadstandardowej długości, a także ładunki ciężkie, czyli takie o wadze kilkudziesięciu, a nawet kilkuset ton. Do najczęściej przewożonych obiektów należą jednak maszyny budowlane, maszyny rolnicze oraz maszyny i urządzenia przemysłowe. Ich przewóz jest nieco bardziej rutynowy niż w przypadku transportu takich ładunków jak łodzie, jachty, silosy i zbiorniki czy elementy turbin wiatrowych, jednakże i tak stanowi spore wyzwanie logistyczne i wymaga indywidualnego podejścia do każdego zlecenia.
Ze względu na specjalistyczny charakter przewozów nienormatywnych, zajmują się nim wyłącznie profesjonaliści. Transport ponadnormatywny w Olsztynie zapewnia na przykład firma Jupiter, od lat działająca w branży przewozów gabarytowych, sprawnie, bezpieczne i terminowo dostarczająca ładunki o dużych rozmiarach i wadze do miejsca przeznaczenia.
Jak jest organizowany transport gabarytowy i z jakimi wyzwaniami się wiąże?
Transport gabarytowy to złożona działalność, w której precyzyjne planowanie, dbałość o detale i umiejętna koordynacja wszelkich podmiotów uczestniczących w realizacji zlecenia ma kluczowe znaczenie. W przewozach nienormatywnych nie ma miejsca na błędy - nie tylko ze względu na ich poziom skomplikowania, ale i konsekwencje, jakie niosą za sobą ewentualne niedociągnięcia.
Przygotowując transport ponadgabarytowy, przewoźnik musi zadbać o uzyskanie odpowiednich zezwoleń, dzięki którym będzie mógł poruszać się po drogach publicznych z ładunkiem przekraczającym dopuszczalne normy. Sporym wyzwaniem zawsze jest wyznaczenie trasy transportu. Takie działanie musi uwzględniać ocenę stanu nawierzchni drogowej oraz analizowanie potencjalnych przeszkód w przewozie (takich jak mosty, wiadukty czy zwężenia jezdni).
W trakcie transportu konieczne jest również zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia ładunku oraz nadzór nad bezpieczeństwem całej operacji. Dotyczy to zresztą również załadunku i rozładunku obiektu. Dzięki odpowiednim środkom transportu, doświadczonej kadrze i precyzyjnie zaplanowanej organizacji przewozu gabarytowego, dostarczenie maszyn i innych ładunków nienormatywnych jest jednak możliwe nawet w trudnych warunkach. Logistyką takiego transportu muszą się jednak zajmować profesjonaliści.