Nauczyciele ćwiczyli strategie wsparcia dzieci z FASD podczas trzydniowego szkolenia

W Starych Jabłonkach trzydniowe warsztaty zgromadziły osoby pracujące z najmłodszymi, by dać im narzędzia do rozumienia i wspierania dzieci z FASD. Zajęcia łączyły wykłady z praktycznymi ćwiczeniami, a prowadzący kładli nacisk na codzienne rozwiązania do zastosowania w przedszkolu i klasach I–III. Uczestnicy analizowali trudne zachowania, uczyli się pracy z zaburzeniami sensorycznymi i szukali sposobów komunikacji z opiekunami dziecka. To było szkolenie, które miało zmienić rutynę w klasie, krok po kroku.
- Program szkolenia Zrozumieć dziecko z FASD - mózg, zmysły, relacja
- Edukacja praktyczna w Starych Jabłonkach
Program szkolenia Zrozumieć dziecko z FASD - mózg, zmysły, relacja
Trzydniowe spotkanie odbywało się pod hasłem Zrozumieć dziecko z FASD - mózg, zmysły, relacja. Praktyczne strategie wsparcia w przedszkolu i klasach I–III. Pierwszy dzień miał formę wykładu i wprowadzał w tematykę spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych: jak wyglądają objawy, jak przebiega diagnoza oraz jak wygląda codzienne funkcjonowanie dziecka z FASD. Omówiono także podstawy neurorozwoju i charakterystyczne zaburzenia sensoryczne.
Kolejne dwa dni poświęcono pracy w mniejszych zespołach warsztatowych. Uczestnicy ćwiczyli tworzenie planów wsparcia dla uczniów z deregulacją emocjonalną, pracę z zachowaniami wynikającymi z dysregulacji sensorycznej oraz techniki samoregulacji dla dorosłych, którzy opiekują się dziećmi. Szczególny nacisk położono na praktyczne zastosowanie narzędzi w grupie przedszkolnej i klasach początkowych.
Edukacja praktyczna w Starych Jabłonkach
Szkolenie kierowane było do nauczycieli przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej oraz wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych, którzy na co dzień spotykają dzieci z podejrzeniem orzeczeniem FASD. Łącznie kwalifikacje podniosło 50 osób, które po każdym bloku warsztatowym wymieniały się obserwacjami i wypracowywały wspólne wnioski dotyczące wdrażania nowych rozwiązań.
W programie znalazła się także praca oparta na Filozofii 5xR (Rozwój, Rezyliencja, Regulacja, Relacja, Rozum) — podejściu stanowiącym fundament pracy z dziećmi z tego spektrum. Dzięki ćwiczeniom uczestnicy mogli przećwiczyć interpretację trudnych zachowań oraz sposoby konstruktywnej rozmowy z rodzicami i opiekunami, tak aby wsparcie w domu i szkole było spójne.
Na zakończenie organizatorzy i prowadzący podkreślali, że zdobyta wiedza ma służyć codziennej pracy w klasie: prostymi strategiami można zmniejszać liczbę konfliktów, wspierać samoregulację dzieci i budować bezpieczniejsze relacje między uczniem a nauczycielem.
na podstawie: Urząd Marszałkowski Olsztyn.
Autor: krystian