Szkoły i służby uczą się razem - jak chronić uczniów po zatrzymaniach

3 min czytania
Szkoły i służby uczą się razem - jak chronić uczniów po zatrzymaniach

W Olsztynie spotkali się dyrektorzy, pedagodzy i specjaliści, by zmierzyć się z obawami po zatrzymaniu nastolatków planujących atak. Konferencja w liceum stała się miejscem wymiany doświadczeń między szkołami, służbami i psychologami - mniej teorii, więcej procedur i praktycznych wskazówek. W sali było wyraźnie czuć, że to już nie abstrakcja, lecz zadanie do wykonania tutaj i teraz.

  • Konferencja w LO V pokazała, jak działać w pierwszych minutach kryzysu
  • Rozmowy w Olsztynie o profilaktyce i współpracy - procedury mają być prostsze i testowane

Konferencja w LO V pokazała, jak działać w pierwszych minutach kryzysu

Podczas spotkania, które odbyło się 21 listopada 2025 w LO V, uczestnicy poruszali temat reakcji na nagłe zdarzenia, ochrony przed radykalizacją i roli wsparcia psychologicznego. Impulsem do zwołania rozmów było zatrzymanie trzech nastolatków z Olsztyna, którzy - według służb - planowali m.in. zamach w placówce szkolnej. Na sali nie zabrakło ekspertów z Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz byłych funkcjonariuszy Centrum Prewencji Terrorystycznej, którzy tłumaczyli, jak wygląda dynamiczna sytuacja kryzysowa i jakie działania zwiększają szansę na opanowanie chaosu w pierwszych minutach.

“Bezpieczeństwo uczniów rośnie wtedy, gdy szkoły, samorząd i służby rozmawiają ze sobą otwarcie i pracują wspólnie”
Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna

Prezentacje i warsztaty kładły nacisk na proste, powtarzalne procedury - schematy działania, które dyrektorzy i zespoły szkolne mogą szybko wdrożyć. Pokazywano przykłady rzeczywistych ataków i omawiano, które elementy organizacyjne oraz komunikacyjne decydują o sprawnym przeprowadzeniu ewakuacji lub izolacji zagrożenia.

Rozmowy w Olsztynie o profilaktyce i współpracy - procedury mają być prostsze i testowane

Uczestnicy zwracali uwagę, że profilaktyka zaczyna się od codziennej uważności - rozmów wychowawczych, współpracy z rodzicami i szybkiego reagowania na niepokojące sygnały. Warmińsko-Mazurska Kurator Oświaty Jolanta Skrzypczyńska podkreśliła wagę pracy z emocjami młodych ludzi i przeciwdziałania wpływom, które mogą ich sprowadzić na niebezpieczne tory.

“Szkoły działają dziś w dynamicznym i często trudnym środowisku”
Jolanta Skrzypczyńska, Warmińsko-Mazurska Kurator Oświaty

Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Paweł Micek wskazał, że zagrożenia bywają zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz środowiska szkolnego, dlatego procedury wymagają stałego doskonalenia i ćwiczeń zespołowych.

“Niedawne wydarzenia pokazały nam, że zagrożenie nie przychodzi tylko z zewnątrz”
Paweł Micek, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego

W praktyce szkoły w Olsztynie mają przygotować jasne instrukcje krok po kroku - kto informuje rodziców, jak zabezpieczyć uczniów, z kim kontaktować się w służbach. Ważnym elementem programu była także rola pomocy psychologicznej po zdarzeniu - by odbudować poczucie bezpieczeństwa i zrozumieć przyczyny zachowań młodych ludzi.

Rodzice, nauczyciele i dyrektorzy potrzebują prostych narzędzi i regularnych szkoleń - nie tylko dokumentów. W praktyce oznacza to m.in. krótkie scenariusze reagowania, ćwiczenia z personelu i uczniów oraz jasne kanały komunikacji z policją i służbami kryzysowymi. Warto, by szkoły informowały rodziców o procedurach i możliwościach wsparcia psychologicznego, a samorząd udostępniał harmonogramy szkoleń i ćwiczeń. Takie rozwiązania zwiększają pewność działań w sytuacji, gdy każda minuta ma znaczenie i pomagają odbudować spokój po wydarzeniach, które poruszyły społeczność szkolną.

na podstawie: UM Olsztyn.

Autor: krystian