Pozycjonowanie stron nierozerwalnie łączy się ze słowami kluczowymi - to dzięki nim strona zostanie skojarzona przez roboty Google z daną tematyką. Są to hasła, które internauci wrzucają do wyszukiwarki, aby znaleźć witryny o interesujących ich treściach. Aby dana strona internetowa pojawiła się im wysoko w wynikach wyszukiwania, powinna być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych – a więc musi zawierać je w swojej treści.

Dobór odpowiednich słów kluczowych ma ogromne znaczenie dla wyników pozycjonowania. Jedna witryna może być powiązana z wieloma frazami, jednak powinny one być dokładnie dopasowane do jej tematyki. Zdarza się, że dobiera się różne słowa kluczowe do różnych podstron, w zależności od tego, jakie usługi, produkty lub informacje można na nich znaleźć. Warto także wiedzieć, że niektóre hasła są bardziej konkurencyjne od innych – najczęściej jest to związane z ich ogólnością oraz popularnością danej tematyki. Przykładowo, hasło „buty damskie” jest bardzo konkurencyjne i może z niego korzystać wiele firm, aby więc pozycjonowanie sklepu z damskim obuwiem było skuteczne, taką ogólną frazę należy wesprzeć także bardziej szczegółowymi hasłami.

Słowa kluczowe dzieli się na kilka rodzajów, w zależności od ich charakteru. Niektóre typy są uniwersalne, inne stosuje się w zależności od profilu firmy i efektów, jakie chce się osiągnąć. Wyróżniamy takie rodzaje fraz, jak:

  • frazy ogólne – zazwyczaj są to krótkie hasła, ogólnie określające dane zagadnienie; choć należą do najczęściej wpisywanych przez użytkowników, są też najbardziej konkurencyjne,
  • frazy typu long tail, czyli dłuższe hasła, zawierające więcej szczegółów opisujących dany produkt, usługę lub zagadnienie; choć korzysta z nich mniej użytkowników, są to zazwyczaj osoby zdecydowane na zakup lub skorzystanie z usług, takie frazy są także mniej konkurencyjne,
  • frazy lokalne, czyli obejmujące również lokalizację, w jakiej świadczone są dane usługi; przykładem jest „pozycjonowanie Częstochowa”, opisujące usługę oraz miejsce jej realizacji; słowa kluczowe tego typu wspierają pozycjonowanie lokalne, przyczyniając się do zwiększenia widoczności strony internetowej dla klientów znajdujących się w okolicy firmy,
  • frazy brandowe, czyli zawierające nazwę firmy, stosowane najczęściej w przypadku znanych przedsiębiorstw o charakterystycznej nazwie,
  • frazy branżowe, czyli opisujące ogólnie daną branżę,
  • frazy zawierające dane osobowe – najczęściej składają się z nazwiska osoby, która jest rozpoznawalna w swojej branży i może być wyszukiwana w ten sposób przez użytkowników szukających jej usług,
  • frazy opisujące problemy klientów – często jest to hasło poszerzone o takie słowa, jak „opinie”, „awaria” lub zawierające konkretny problem.

Słowa kluczowe powinny być tak dobrane, by strona mogła znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania – w ich wyborze pomogą specjaliści z agencji SEO.

Algorytm Google – co to takiego?

Kolejność stron wyświetlanych w wynikach wyszukiwania oczywiście nie jest przypadkowa – zależy od tego, jak dane witryny oceni i sklasyfikuje algorytm Google. Jest to specjalnie opracowane narzędzie, którego zadaniem jest badanie jakości i przydatności stron internetowych, aby użytkownikom wyszukiwarki wyświetlać wyniki najbardziej trafne z ich potrzebami i oczekiwaniami. Algorytm bierze pod uwagę setki czynników, od których zależy późniejsza pozycja strony w Google. Zadaniem agencji SEO jest przygotowanie witryny właśnie pod kątem wymagań algorytmu, dzięki czemu zostanie lepiej przez niego oceniona i będzie miała szanse znaleźć się wśród czołowych wyników wyszukiwania.

Algorytm Google co jakiś czas przechodzi aktualizację, która ma na celu udoskonalenie jego działania – w związku z tymi zmianami często dochodzi do pewnych zmian w ocenie stron internetowych. Przy profesjonalnym pozycjonowaniu takie zmiany są zawsze brane pod uwagę, aby strona nie traciła pozycji na skutek aktualizacji algorytmu.

Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe przy pozycjonowaniu stron?