27-latka z Olsztyna straciła 47 000 zł po telefonie od fałszywego pracownika banku

2 min czytania
27-latka z Olsztyna straciła 47 000 zł po telefonie od fałszywego pracownika banku


Młoda mieszkanka Olsztyna uwierzyła, że rozmawia z pracownikiem banku i w efekcie wypłaciła 47 000 zł, które następnie wpłaciła do automatu kryptowalutowego - oszuści przekonali ją rozmową telefoniczną, sms-em i instruktażowym filmem.

  • Olsztyn ostrzega - sprawcy podszywają się pod bank i wymuszają wypłatę gotówki
  • Olsztyn działaj uważnie - tak wyglądały kolejne kroki oszustów

Olsztyn ostrzega - sprawcy podszywają się pod bank i wymuszają wypłatę gotówki

W środę 3 września 2025 r. do Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie zgłosiła się 27-letnia mieszkanka naszego miasta, która padła ofiarą zorganizowanego oszustwa. Kobieta opowiedziała funkcjonariuszom, że odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Rozmówca informował, że na dane osobowe zgłaszającej został złożony wniosek o kredyt i trzeba natychmiast działać, aby środki nie trafiły do przestępców.

Sprawcy stosowali przygotowaną od początku taktykę. W trakcie rozmowy miały włączać się kolejne osoby, podające się za specjalistów z różnych wydziałów rzekomej instytucji, co potwierdzało wiarygodność całej wersji wydarzeń. Równolegle na telefon pokrzywdzonej przyszła spreparowana wiadomość sms, która miała potwierdzić rozpoczęcie procedury udzielenia pożyczki.

Olsztyn działaj uważnie - tak wyglądały kolejne kroki oszustów

Jako „rozwiązanie” oszuści zasugerowali złożenie kolejnego wniosku kredytowego, którego celem miało być zablokowanie rzekomej procedury. Pokrzywdzona została szczegółowo instruowana: otrzymała film instruktażowy oraz wskazówki, jaką aplikację zainstalować w telefonie. Dodatkowo przekonano ją, że pracownicy banku, w którym ma zaciągnąć pożyczkę, są zamieszani i nie można im ufać ani ujawniać przeznaczenia środków.

27-latka udała się do swojego banku, podpisała umowę kredytową i wypłaciła 47 000 zł w gotówce. Zgodnie z poleceniami oszustów wpłaciła tę kwotę do automatu kryptowalutowego. Następnie wykonała kilkanaście transakcji, wykorzystując kody QR przesyłane przez sprawców za pośrednictwem wcześniej zainstalowanej aplikacji.

Sprawa została zgłoszona olsztyńskiej policji. Funkcjonariusze przypominają, że metody socjotechniczne nie dotyczą wyłącznie osób starszych - są skuteczne także wobec młodych klientów banków, którzy na co dzień korzystają z usług elektronicznych.

Policja apeluje o ostrożność: nie reaguj na nagłe polecenia dotyczące zaciągania kredytów, nie instaluj aplikacji i nie wykonuj transakcji na prośbę osób dzwoniących podających się za pracowników banku. W razie wątpliwości skontaktuj się bezpośrednio z oddziałem banku, korzystając z oficjalnego numeru.

Na podst. KMP Olsztyn

Autor: krystian