Mrągowo i Olsztyn pracują nad przywróceniem połączeń na linii 223 - plany i koszty

2 min czytania
Mrągowo i Olsztyn pracują nad przywróceniem połączeń na linii 223 - plany i koszty

W Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie przedstawiciele samorządów, PKP i resortu rozmawiali o etapach modernizacji torów między Czerwonką, Mrągowem i Ełkiem oraz o możliwym wznowieniu ruchu pasażerskiego po ponad 15 latach przerwy.

  • W Mrągowie poznaj plan przywrócenia linii 223
  • Sprawdź propozycję PKP PLK i szacunkowe koszty
  • Działajmy razem aby przywrócić połączenia

W Mrągowie poznaj plan przywrócenia linii 223

Spotkanie zorganizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie skupiło samorządy z Mrągowa, Orzysza i Ełku, przedstawicieli spółek grupy PKP, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przewoźników. Dyskusje dotyczyły przede wszystkim stanu infrastruktury i realnych terminów przywrócenia ruchu, który został zawieszony w 2010 roku z powodu złego stanu technicznego torów.

“Rozmowy z PKP PLK na temat tej linii prowadzimy już od kilku miesięcy. Dzisiejsze spotkanie to kolejny krok w tym dialogu i okazja do określenia realnego harmonogramu działań”
— Katarzyna Sobiech, wicemarszałkini województwa

Sprawdź propozycję PKP PLK i szacunkowe koszty

Rafał Banaszkiewicz, pełnomocnik zarządu PKP PLK S.A., przedstawił scenariusz etapowej rewitalizacji. W pierwszym etapie możliwe byłoby wznowienie połączeń do Mrągowa po modernizacji torów za ok. 35 mln zł. Według deklaracji PKP PLK prace te mogłyby zakończyć się do końca 2026 roku, co otwiera drogę do uruchomienia regionalnego ruchu pasażerskiego wraz z nową umową na obsługę przewozów.

“W pierwszym kroku możliwe byłoby wznowienie połączeń do Mrągowa. Modernizacja torów wymagałaby nakładów rzędu ok. 35 mln zł, co pozwoliłoby na uruchomienie regionalnego ruchu pasażerskiego”
— Rafał Banaszkiewicz, PKP PLK S.A.

Obecny kontrakt na obsługę przewozów w regionie z Polregio wygasa z końcem 2026 roku. Realistyczny harmonogram przewiduje, że pierwsze pociągi do Mrągowa mogłyby kursować od połowy 2027 roku, po zakończeniu prac i wyborze nowego operatora w przetargu.

Działajmy razem aby przywrócić połączenia

Przedstawiciele Mrągowa, Orzysza i Ełku zadeklarowali współpracę przy realizacji przedsięwzięcia, podkreślając społeczne i gospodarcze znaczenie reaktywacji linii 223. Dalsze kroki będą zależeć od harmonogramu prac PKP PLK, zabezpieczenia finansowania modernizacji oraz decyzji o operatorze przewozów po 2026 roku. Spotkanie w Olsztynie ma być początkiem procesu, który – jeśli przebiegnie zgodnie z zapowiedziami – może przywrócić kolejową komunikację w regionie po ponad piętnastu latach ciszy.

na podstawie: Urząd Marszałkowski Olsztyn.

Autor: krystian